Teksty Piosenek Virtus

Znajdź tutaj teksty twoich ulubionych piosenek Virtus.

Czy widzisz piosenkę, którą lubisz, na tej liście piosenek Virtus?

  1. Mi Piacia Na Uagliuna
  2. Na Gioia Interiora
  3. Simu e Sant'Andria

Virtus – w starożytnym Rzymie ważne pojęcie moralne należące do grupy personifikacji. Wraz z uosobieniami Pietas i Fides wyrażało moralny ideał Rzymian. Pochodzące od łac.vir (mąż, bohater), oznaczało godną mężczyzny postawę pozwalającą sprostać wysokim wymaganiom, takim jak dzielność, prawość, przedsiębiorczość, dynamizm i odwaga. Jako przeciwieństwo słabości kobiecej (impotentia muliebris) obejmowało również panowanie nad sobą oraz moralną dyscyplinę i poczucie godności. W ogólnym sensie odnosiło się do „cnoty” i w tym zakresie mogło wyrażać każdą zaletę lub zasługę. W systemie rzymskich pojęć obywatelskich Virtus stanowiła uosobienie męstwa (zwłaszcza wojennego), waleczności i odwagi. Podniesiona do rangi bóstwa, tym samym kojarzona była zazwyczaj z wojną, a jej kult łączono z kultem Honoru (Honos). Ich wspólne sanktuarium (templum Honoris et Virtutis) wzniesione zostało w 101 p.n.e. przez Mariusza. Osobna (wcześniejsza) świątynia bóstwa znajdowała się poza rzymską Bramą Kapuańską (Porta Capena). Polecił ją wybudować Klaudiusz Marcellus po zdobyciu i złupieniu Syrakuz. Kultem tym w sposób naturalny zainteresowany był później Oktawian August. Jeszcze w IV stuleciu poświadczone są uroczystości (ludi) ku czci obydwu bóstw. Na rewersach rzymskich monet Virtus przedstawiano w zbroi lub stroju wojskowym (z odsłoniętą prawą piersią), opartą o tarczę, dzierżącą włócznię i parazonium, często w prawej ręce trzymającą wiktoriolę (statuetkę bogini zwycięstwa) lub wieniec. Na monetach cesarstwa występuje od panowania Galby, szczególnie jednak w mennictwie III wieku, w okresie panowania cesarzy wojskowych. W numizmatycznych inskrypcjach wielopostaciowo określana najczęściej jako Virtus Augusti (Męstwo Augusta), także Virtus Militum (Męstwo Żołnierzy) i Virtus Exercitus/Exerciti/Exercitum (Męstwo Armii), oraz w odniesieniu do poszczególnych panujących (np. Virtus Gallieni Aug, Virtus Probi Augusti). W rzymskiej literaturze i sztuce oznaczała cnotę – pozytywną właściwość etyczną, odpowiednik greckiej areté. Pojawia się w licznych sentencjach, jak np.: Virtus nihil expetit praemii (Cnota nie oczekuje żadnej nagrody), Ad virtutem via ardua est (Stroma jest droga do cnoty) czy Solae faciunt virtutes beatum (Tylko cnoty czynią szczęśliwym). U Horacego także w drwiącym zawołaniu Virtus post nummos (Cnota [idzie] po pieniądzach).

Polecamy zapoznanie się ze wszystkimi tekstami piosenek Virtus, możesz zakochać się w niektórych, których jeszcze nie znałeś.